Eddy van der Enden
biografie
Eddy van der Enden was een veelzijdig en productief cameraman van speelfilms en documentaires. Hij speelde een grote rol bij de eerste successen van de naoorlogse Nederlandse film, met name als cameraman van Bert Haanstra.
In de jaren vijftig ging hij aan de slag bij Profilti-Polygoon, waar hij veel opstak van de ervaren Hongaarse cameraman Akos Farkas. Op de vermaarde filmopleiding Centro Sperimentale in Rome bekwaamde hij zich vervolgens twee jaar lang in het cameravak. Vanaf 1954 werkte hij mee aan de Amerikaanse televisie-spionageserie 'Secret File USA', die regisseur Arthur Dreifuss in Nederland werd opnam.
In 1958 was Van der Enden betrokken bij de speelfilms Fanfare van Bert Haanstra en Dorp aan de rivier van Fons Rademakers. In datzelfde jaar werkte hij ook aan de korte film Glas van Haanstra. Deze film in kleur was een grote uitdaging omdat kleurenfilm zich in Nederland toen nog in de experimentele fase bevond.
Niet alleen voor Haanstra, maar ook voor andere filmmakers bleek Van der Enden goud waard. Voor Louis van Gasteren bij Het huis (1961), voor Jan Vrijman bij De werkelijkheid van Karel Appel (1962) of voor George Sluizer, met wie hij de korte film De lage landen (1961) draaide. In de periode rond 1960 behaalden Nederlandse films veel internationale prijzen, Van der Enden drukte er meestal zijn stempel op. In de jaren zeventig filmde Van der Enden weer met Rademakers (onder andere Because of the Cats in 1973). In 1975 werd hij met een groot retrospectief geƫerd in Den Haag.
filmografie
- 1950—Diverse medewerkers
- 1958—Camera
- 1958—Camera
- 1960—Camera
- 1961—Cinematograaf
- 1962—Camera (chef)
- 1963—Camera
- 1966—Camera
- 1969—Camera
- 1971—Cinematograaf
- 1972—Camera
- 1973—Camera
- 1973—Camera
- 1973—Camera
- 1975—Cinematograaf
- 1975—Camera