België

De zaak M.P.

Komedie over de diefstal van Manneke Pis.

De Vlaamse Kamiel (Albert Mol) steelt Manneke Pis van zijn sokkel, om indruk te maken op Denise, de dochter van de bewaker van het beeldje (Ko van Dijk). De Belgen, die denken dat de Hollanders hem gestolen hebben, zinnen op wraak en stelen het beeldje Hansje Brink. De gemoederen lopen hoog op, maar uiteindelijk krijgen de beeldjes hun oude plaats terug, en Kamiel en Denise vinden het geluk.

Pallieter

Pallieter leeft met zijn vriendin in een occulte sfeer die haar naar zelfmoord drijft. Vanaf dan raakt hij dusdanig onder invloed van de natuur dat hij zijn vorige bestaan afzweert en met een kinderlijke blijheid het leven met beide handen aangrijpt. Hij reageert fel tegen de technologische ontwikkeling en de milieuverloedering die daaruit voortvloeit.

Mariken van Nieumeghen

De Utrechtse autodidact Jos Stelling werkte ruim twee jaar aan de verfilming van het Middelnederlandse mirakelspel Mariken van Nieumeghen. Aan de film, die voor een groot deel werd gedraaid in het Betuwse stadje Buren, werkten achthonderd amateur-acteurs en figuranten mee.

De opnamen resulteerden in zes uur film die door Stelling werd gemonteerd tot een ongemakkelijk drama van drie uur. Vervolgens ontfermde producent Rob du Mée zich erover. Jan Bosdriesz werd aan het werk gezet en monteerde een nieuwe versie van twee uur. Mies Bouhuys leverde nieuwe dialogen.

Het dwaallicht

Dit is een vrij trouwe verfilming van Willem Elsschots veertig bladzijden tellende melancholische novelle uit 1948, zijn laatste werk.

Frans Buyens, die de schrijver persoonlijk had gekend, speelde al langer met het idee van een verfilming, maar Elsschots familie weigerde de rechten te verkopen. Ook Henri Storck, Charles Dekeukeleire en André Delvaux hadden met vergelijkbare filmplannen rondgelopen. Maar in 1971 stond dochter Adèle De Ridder dan toch de rechten af, en meteen kon eminent documentarist Buyens beginnen aan zijn tweede fictiefilm.

De vijanden

Anti-oorlogsfilm over twee soldaten die proberen te overleven tijdens het Ardennenoffensief van 1944. Debuutfilm van de Belgische auteur Hugo Claus.

Een Amerikaanse soldaat en een jonge Vlaming nemen tijdens het Ardennenoffensief in de winter van 1944-1945 de Duitse soldaat Willy gevangen. Het drietal is door het lot tot elkaar veroordeeld, beleeft allerlei avonturen aan het front, en vindt uiteindelijk de - onontkoombare - dood.

Monsieur Hawarden

Autodidact Harry Kümel begon zijn filmcarrière als scenarist voor Rik Kuypers en Herman Wuyts, maar ging al snel zelf achter de camera staan. Hij draaide enkele opvallende kortfilms, experimentele films (Anna la bonne naar Jean Cocteau), ficties (Tous les parfums de l'Arabie) en documentaires (Uit glas en staal).

Pagina's