Ernst Winar
biografie
De Nederlandse acteur Ernst Winar (W.J.C. von Eichhoff) maakte zijn filmdebuut bij Filmfabriek Hollandia onder regisseur-directeur Maurits H. Binger. Bij Hollandia ontmoette hij de filmster Annie Bos, die hem lesgaf en voorbereidde op zijn toneeldebuut bij het Casino Ensemble van Alex Frank.
Kort daarop vertrok hij naar Duitsland, waar hij tot 1932 bleef wonen (in 1924 en 1925 verbleef hij even in Groot-Brittanniƫ omdat zijn vrouw, de actrice Colette Brettel, contractuele verplichtingen had). In Duitsland werkte hij als acteur en regisseur aan de stille films De man op de achtergrond, Das Haus am Krogel, Der Neffe aus Amerika en Der Hafenbaron. Ook stond hij in Berlijn op de planken met Adele Sandrock en Adolphe Engers.
In 1932 keerde Winar naar Nederland terug. Daar produceerde en regisseerde hij voor Cinetone een aantal korte smalfilms met gesynchroniseerd plaatgeluid. In Nederland maakte hij de volgende films: Nederlands Cabaretalbum, De kribbebijter, Op stap, De laatste dagen van een eiland, Dik Trom en zijn dorpsgenoten, Kees de zoon van de stroper en Vier jongens en een jeep.
Hij specialiseerde zich in nasynchronisatie. In de oorlogsjaren was Winar administrateur bij de luchtbescherming in Leiden. Na de bevrijding en tot ver na zijn pensionering werkte hij bij de Stichting Film en Wetenschap. In de jaren zeventig speelde hij nog enkele rollen in televisieproducties.
filmografie
- 1916—Acteur
- 1916—Acteur
- 1917—Acteur
- 1917—Acteur
- 1918—Acteurengel
- 1918—Acteurbutler
- 1918—Acteurcommandant
- 1918—Acteurcommandant
- 1918—Acteurcommandant
- 1918—Acteur
- 1918—Acteurprins
- 1918—Acteur
- 1919—Acteur
- 1919—Acteur
- 1919—Acteur
- 1920—Acteur
- 1922—Regisseur, Montage, Scenarioschrijver
- 1935—Regisseur
- 1935—Regisseur
- 1938—Acteur, Regisseur, Scenarioschrijverinspecteur van de visserij-inspectie
- 1947—Regisseur
- 1948—Regisseur
- 1949—Regisseur
- 1950—Regisseur, Geluid
- 1950—Regisseur
- 1953—Regisseur
- 1955—Acteur, Regisseur
- 1956—Acteur, Montage