Louisa, een woord van liefde

Samenvatting

Paul Collet en Pierre Drouot hadden met L'étreinte - een soort van intimistisch Histoire d'O - een schandaalreputatie verworven; het poëtisch-impressionistische Louisa, een woord van liefde deed echter minder stof opwaaien. Het onderwerp was daarom niet minder provocerend of taboedoorbrekend, maar de film speelde zich af in een romantisch 'decor d'époque', waardoor het grote publiek minder werd afgeschikt.

Met Manets schilderij 'Le déjeuner sur l'herbe' als uitgangspunt verzonnen Drouot en Collet een scenario - dat door Jean Ferry wat werd bijgeschaafd - rond een harmonieuze driehoeksverhouding tussen twee bohémiens en een aristocrate. ln tegenstelling tot Truffauts Jules et Jim (1961) wordt de liefde tussen de drie hier niet gefnuikt door de onmacht van het individu, maar wel door de strenge burgelijke moraal, de hypocrisie van de adel en het oorlogsgeweld, die de bron van alle kwaad zijn.

Cameraman Eddy Van der Enden maakte gebruik van soft-focus bij het in beeld brengen van dit sentimentele sprookje, dat door het propageren van de vrije liefde en het communeleven natuurlijk sterk inspeelde op de idealen van de non-conformistische en pacifistische anti-Vietnam generatie. De makers gaven trouwens grif toe gespeculeerd te hebben op de respons van deze doelgroep. De Belgische pers reageerde, net als het publiek, erg enthousiast op deze op twaalf miljoen Belgische frank geraamde film, die gedurende meer dan dertien weken op de Brusselse en Antwerpse bioscoopaffiche prijkte en ook in Frankrijk uitkwam.

Informatie

originele titel
Louisa, een woord van liefde
alternatieve titel
Een woord van liefde
productiejaar
1972
keuringsdatum
01-04-1972
eerste vertoning
03-05-1972
land
België, Nederland
categorie
Fictie
aanvrager keuring
regisseur
regisseur
nederlandse verhuur (oorspronkelijk)
producent
producent
productiemaatschappij
productiemaatschappij
productiemaatschappij

Technische notities

runtime
107
originele lengte
2966
censorship length
2966
geluid
Geluid
kleur
Kleur
formaat
35mm

Bronnen

Centrale Commissie voor de Filmkeuring (Algemeen Rijks Archief; P245)
Johan J. Vincent, Naslagwerk over de Vlaamse film: ('Het Leentje'), Brussel (1986), pp. 303-306
Marianne Thys (ed.), Belgian Cinema - Le Cinéma Belge - De Belgische film, Gent-Amsterdam (1999), p. 498

meer informatie

Op zoek naar meer materiaal uit onze collectie? Neem dan contact op met:

Mevr. Leenke Ripmeester
sales@eyefilm.nl
tel. 020 5891 426
mob. 06-41189635

steun Eye

Steun Eye en help ons erfgoed veilig te stellen voor de toekomst. Meer informatie