seksualiteit

Obsessions

Eerste lange speelfilm Pim de la Parra is geënt op Hitchcocks Rear Window.

Wanneer een kamerhuurder een gat achter een schilderijtje in de muur ontdekt, raakt hij al gauw in de ban van de dingen die hij aan de andere kant van de muur ziet gebeuren. Dingen die het daglicht niet kunnen velen, zo lijkt het, en het schokkende slot van de film bevestigt de medisch student in zijn waarneming.

Het mes

Sociaal drama van Fons Rademakers over een puber die ziet hoe zijn moeder zijn overleden vader vervangt door een nieuwe vriend. Derde speelfilm van Fons Rademakers, naar de gelijknamige novelle van Hugo Claus.

Alicia

Deze geestige en pretentieloze speelfilm-met-moraal van Wim Verstappen heeft een licht feministisch tintje: een jonge, getrouwde vrouw verlaat in een impuls haar man en kinderen omdat ze zichzelf op een of andere manier wil bewijzen buiten de schoot van het gezin.

Vooral de mannen in haar omgeving reageren afkeurend op dit schaamteloze vrouwelijke ‘vluchtgedrag’, dat volgens de westerse moraal zal moeten mislukken zonder dat iemand er echt de dupe van wordt.

Blue Movie

Geruchtmakende film over een ex-gedetineerde die in een flat in de Amsterdamse Bijlmermeer de jaren van seksuele onthouding tracht goed te maken.

VD

Cor van Doorn is de baas van het VD concern, een bedrijf gespecialiseerd in vleesverwerking en voorbehoedsmiddelen.

Om dreigende tekorten het hoofd te kunnen bieden, brengt VD een anti-conceptiemiddel op de markt dat een succes wordt. Ondertussen plant Cor zijn opvolging. Hij wil dat het kind van zijn maîtresse de zaak overneemt, en regelt het zo dat de jonge vrouw trouwt met één van zijn vertrouwelingen. Maar Cor's vrouw Anneke probeert dit te verhinderen door zelf zwanger te raken.

Wat zien ik?

Blonde Greet, de heldin van de romans van schrijver-acteur Albert Mol, is een prostituee met een hart van goud: eenvoudig, slim en geestig tegelijk. Piet Römer speelt een aantrekkelijke maatschappelijk werker in deze snelle, kleurrijke klucht over de Amsterdamse dames van lichte zeden, hun beschermengelen en hun vaak lastige klanten.

Allemaal naar bed

Geadverteerd als Nederlands eerste sex-comedie, maar in wezen een zouteloze, documentaire-achtige film over het hoe en waarom mensen bereid zijn voor de camera seksscènes te spelen.

De film bestaat voor een belangrijk deel uit het bespreken van allerlei vooroordelen en moeilijkheden waarmee de seksfilm - of films met expliciete seksscènes - mee te maken hebben. De keuring, de houding van overheid en politiek, privé-frustraties, alles komt aan de orde.

Mens erger je niet!

Hans en Rietje zijn oud en zitten in een bejaardentehuis. Al terugkijkend op hun leven beleven ze bepaalde episoden uit hun relatie opnieuw.

Vanwege zijn beroep van vrachtwagen-chauffeur was Hans veel weg, waardoor Rietje aan haar eigen toekomst dacht en het filmvak in probeerde te komen. Spanningen tussen de twee mondden uit in een gevangenisstraf voor Hans en overspel van Rietje.