Rob du Mée
biografie
Rob du Mée was een Nederlandse producent. Hij was de zoon van de Amsterdamse bioscoopdirecteur A.P. du Mée, eigenaar van de bioscoop Rialto. Du Mée behoort met Frans Weisz tot de eerste generatie studenten van de Nederlandse Film Academie. In 1959 maakte hij zijn eerste filmpje, Moreelse park, met Weisz in de hoofdrol. De film is geïnspireerd door de opkomende Franse nouvelle vague.
Du Mée maakte begin jaren zestig deel uit van de redactie van het filmblad Skoop, samen met Pim de la Parra, Wim Verstappen en Nikolai van der Heyde. In het blad trokken ze ten strijde tegen de gevestigde orde, tegen filmmakers als Bert Haanstra en critici als Janus van Domburg en Charles Boost. Een paar jaar later zouden alle controverses echter vergeten zijn en vormde Du Mée samen met oudgediende Boost de hoofdredactie van Skoop.
Du Mée had intussen ook naam gemaakt als filmproducent. In 1967 verscheen zijn eerste lange productie, De verloedering van de Swieps van Eric Terpstra. In de jaren daarop zou hij films produceren voor studiegenoten als Samuel Meyering, Nouchka van Brakel en Adriaan Ditvoorst. Het bekendst werd hij echter als producent voor Frans Weisz. In de jaren zeventig was hij met zijn maatschappij Parkfilm verantwoordelijk voor de films De inbreker, Naakt over de schutting, Rooie Sien en Heb meelij, Jet! van Weisz. Die laatste film liep uit op een catastrofe. De samenwerking met Weisz verliep uiterst moeizaam en de film flopte. Het betekende het faillissement van Parkfilm.
Voor Du Mée, die ook als programmeur voor Studio K actief was, was dit het einde van zijn loopbaan als producent. Hij zou zich in het vervolg voornamelijk nog bezighouden met het bestuderen van en schrijven over film.
filmografie
- 1966—Acteur
- 1967—Producent
- 1967—Acteurpriester
- 1968—Producent
- 1969—Productieleiding
- 1972—Producent, Scenarioschrijver
- 1973—Producent
- 1973—Producent, Scenarioschrijver
- 1973—Producent
- 1974—Producent
- 1975—Producent, Scenarioschrijver
- 1975—Producent, Scenarioschrijver