Lokale opnamen

In de programma's van reisbioscopen valt tussen de diverse films een regelmatig terugkerend genre op: de zogenaamde ‘lokale opnamen’. Dit genre kwam rond 1899 in zwang.

Reisbioscoopexploitanten als Hermann Fey en Henri Grünkorn maakten er een gewoonte van opnamen te maken in de plaatsen die ze met hun bioscoop aandeden. Het doel was de plaatselijke inwoners te filmen en deze beelden onderdeel van de filmvoorstellingen te maken. De aantrekkingskracht van de opnamen lag in het grote aantal herkenbare passanten, over wie in advertenties vaak werd gerept. De lokale bevolking stroomde toe om zichzelf, familieleden of bekenden in de beelden terug te zien. Veel lokale opnamen tonen gelovigen die na de zondagse hoogmis de kerk uitlopen of werknemers die de fabriek verlaten.

Exploitanten als Alberts Frères en Alex Benner trokken de plaatselijke opnamen naar een hoger niveau. Zo begonnen zij figuranten uit te nodigen voor een stadsrondgang langs belangrijke gebouwen en pleinen om daar opnamen te maken van de bezienswaardigheden en het publiek. Alberts Frères ging zelfs verder en integreerde dergelijke opnamen van de plaatselijke bevolking in korte fictiefilms als De mésaventure van een Fransch heertje zonder pantalon aan het strand te Zandvoort  en Een fantasie-jacht op Frans Rosier.

Rond 1907 begon het aantal lokale opnamen af te nemen, maar helemaal verdwijnen zou het genre nog niet – zelfs niet met de komst van de bioscopen. Ook veel bioscoopdirecteuren onderkenden de aantrekkingskracht van het genre en lieten opnamen maken van een plaatselijk evenement waarop ook passanten goed zichtbaar waren.

Pas toen de geluidsfilm rond 1930 werd geïntroduceerd, verdwenen lokale opnamen uit de bioscopen.
 

foto's

meer informatie

Op zoek naar meer materiaal uit onze collectie? Neem dan contact op met:

Mevr. Leenke Ripmeester
sales@eyefilm.nl
tel. 020 5891 426
mob. 06-41189635

steun Eye

Steun Eye en help ons erfgoed veilig te stellen voor de toekomst. Meer informatie