Robby Müller
biografie
Robby Müller was een Nederlandse cameraman. Hij werd geboren op Curaçao, waar zijn vader werkte voor een oliemaatschappij. Vanaf 1953 woonde Müller in Amsterdam. Na de middelbare school en dienstplicht begon Müller in 1962 als student aan de Filmacademie, waar hij Frans Weisz, Wim Verstappen, Pim de la Parra en Nikolai van der Heyde leerde kennen. In 1964 draaide hij samen met Gerard Vandenberg, die later zijn leermeester werd, Frans Weisz' korte film Een zondag op het eiland van de Grande Jatte. Vandenberg en Müller vertrokken in de tweede helft van de jaren zestig naar Duitsland, waar Müller al snel televisiewerk ging doen voor George Moorse en Hans W. Geissendörfer. In die tijd leerde hij Wim Wenders kennen, die eindexamen aan de film- en televisieacademie van München zou doen met de door Müller gefilmde speelfilm Summer in the City (1970). Tot 1977 zou Müller aan alle speelfilms van Wenders meewerken, onder andere Alice in den Städten (1974) en Der Amerikanische Freund (1977). Later zou het duo nog sporadisch samenwerken, onder meer in Paris, Texas (1984). Vooral bij deze film viel Müllers scherpe oog voor bijzonder licht op.
Tot deze tijd werkte Müller nog met enige regelmaat mee aan Nederlandse producties, onder meer voor Frans Weisz en Frans van de Staak, maar begin jaren tachtig vertrok hij naar Amerika, waar zijn internationale carrière een vlucht nam. Hij werkte met Peter Bogdanovich, Jim Jarmusch en John Schlesinger. In de jaren negentig werkte hij met Michelangelo Antonioni (Al di là delle nuvole, 1995) Lars von Trier (Breaking the Waves,1996 en Dancer in the Dark, 2000) en Michael Winterbottom (24 Hour Party People, 2002). Müller kreeg in de loop van zijn carrière een reeks aan prijzen voor zijn werk. Nederland eerde hem in 2009 met de Bert Haanstra oeuvreprijs.
filmografie
- 1966—Camera assistent
- 1966—Camera assistent
- 1968—Camera assistent
- 1971—Camera