Afstra 3 - 1973/74
Samenvatting
Voor de films Afstra 1-4 maakte beeldend kunstenaar gebruik van door de computer gegenereerde beelden. De films tonen een aantal punten die in bepaalde patronen over het filmdoek bewegen.
Aan het begin van de films verschijnt telkens dezelfde tekst waarin het uitgangspunt voor de film als volgt wordt beschreven:
Vanuit een willekeurig te bepalen begintoestand vinden punten onder invloed van bepaalde voorwaarden hun eindtoestand. Tussen begin- en eindtoestand kan van ieder punt zowel de straal als de positie veranderen. De veranderingen van de punten worden veroorzaakt doordat de punten moeten gaan beantwoorden aan een bepaalde afhankelijkheid van hun onderlinge afstandsverschillen en hun onderlinge straalverbindingen.
Met behulp van het computerprogramma Afstra worden de verschillende stadia vann de verandering berekend.
De opzet van de film is om aan te tonen dat de in het computerprogramma geformuleerde voorwaarden met betrekking tot de onderlinge afstandsverschillen en straalverschillen van de punten resulteert in een visueel waarneembaar, specifiek patroon van veranderingen.
Crew
- Regisseur