De greep
Samenvatting
Korte tragedie van Léon Boedels over een oude man die moet toezien hoe zijn zoon bedrogen wordt door zijn schoondochter, met alle gevolgen van dien.
Ongeluk, tragische ontwikkelingen en een fatale afloop domineerden veel van de vroege Nederlandse fictiefilms. Voor de Amerikaanse markt werd het later gebruikelijk een happy end aan een film toe te voegen, voor het Nederlandse publiek was dit klaarblijkelijk niet nodig. De greep past in deze tragische traditie. De film vertelt het verhaal van de oude Hardouin, die nog kan horen en zien, maar niet meer bewegen of spreken. Hardouin ziet zijn zoon in de wijnkelder doodvallen door toedoen van diens kwaadaardige vrouw Rose. Na de dood van zijn zoon vindt de oude man nog eenmaal de kracht om op te staan. Woedend en verbitterd wurgt hij zijn schoondochter.
De greep is een filmbewerking van het destijds populaire toneelstuk 'La griffe' van de Franse schrijver Jean Sartène. Beïnvloed door internationale ontwikkelingen baseerden producent F.A. Nöggerath jr. en regisseur Léon Boedels als een van de eersten in Nederland een film op een bestaand literair werk.
Het avontuur was echter van korte duur: filmdistributie stond nog in de kinderschoenen, waardoor het moeilijk was de film aan derden te verkopen of verhuren. Later, toen de Nederlandse filmindustrie volwassener werd, zou Nöggerath een tweede poging wagen.
Informatie
Afbeeldingen
Cast
Acteur
-
Etienne,de minnaar van Rose
-
Emile, Hardouins knecht
-
Hippolyte, zijn zoon
-
Jean-Marie Hardouin
-
Rose, de vrouw van Hippolyte
Crew
-
Regisseur
-
Producent
Technische notities
Bronnen
Algemeen Handelsblad, 4 augustus 1909
F. van der Maden, Mobiele filmvertoning in Nederland 1895-1913, Nijmegen (1981), p. 295
Nijmeegsche Courant, 5 oktober 1909
H. de Wit, Film in Utrecht van 1895 tot 1915, Utrecht (1986); Bijlage: p. 133
De Kinematograaf, No. 102, 1 januari 1915
De Kinematograaf, No. 105, 22 januari 1915
De Kinematograaf, No. 121, 14 mei 1915
G. Donaldson, Of Joy and Sorrow. A Filmography of Dutch Silent Fiction, Amsterdam (1997), p. 75