Eugen Schüfftan
biografie
Eugen Schüfftan is een uit Duitsland afkomstige cameraman die grote bekendheid verwierf vanwege het naar hem genoemde Schüfftanprocédé.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een spiegel die in een hoek van 45° staat ten op zichte van de camera. Op de spiegel wordt een decorstuk weerspiegeld. Door de delen van de spiegel die niet het decor weerspiegelen te ontdoen van de reflecterende laag (door het zilver of aluminium weg te krassen), kan men hetgeen zich achter de spiegel (nu een glasplaat) afspeelt filmen. Hierdoor kunnen de twee beelden worden gecombineerd en is het mogelijk allerlei trucopnamen te maken.
Het Schüfftanprocédé maakt het mogelijk te werken met miniatuurdecors te werken.
Schüfftan maakte naam door zijn camerawerk voor Metropolis (1927) van Fritz Lang, waarin de door hem ontwikkelde opname werd geperfectioneerd. In 1930 werkte Schüfftan met Robert Siodmak en Billy Wilder aan Menschen am Sonntag.
In de jaren dertig vertrok Schüfftan naar Frankrijk waar hij onder andere samenwerkte met Max Ophüls. Hij volgde in 1936 Ophüls naar Nederland waar zij samen Komedie om geld maakten.
Nog voor de oorlog vertrok Schüfftan naar de Verenigde Staten waar hij in 1962 de Oscar won voor zijn camerawerk voor Robert Rossens The Hustler.
filmografie
- 1936—Camera
- 1953—Camera