Brochures en programmaboekjes
Naast vele affiches en foto’s beschikt EYE over een aantal brochures en programmaboekjes uit de jaren dertig. Deze werden uitgebracht door distributeurs en bioscoopondernemingen om publiciteit te genereren voor het film- en bioscoopbedrijf, en voor de sterren in de films.
Bioscoopondernemingen als Capitol en City publiceerden de programmaboekjes 'Capitol Nieuws' en 'City’s Magazine'. Daarin gaven zij niet alleen informatie over de te vertonen films, maar gingen ook in op onderwerpen als ‘hoe wordt een actrice beroemd’, ‘is de rookende vrouw modern’ en ‘waar brengen de sterren hun vakantie door’. Deze rubrieken gingen vooral over Hollywoodsterren als Greta Garbo, Myrna Loy, Jean Harlow en Joan Crawford.
Aandacht voor Hollywood
Het was niet alleen omdat hun films in deze bioscopen draaiden dat er bijzondere aandacht aan Hollywoodsterren werd besteed. Ook was hun populariteit niet de belangrijkste oorzaak van de belangstelling.
De aandacht was vooral het resultaat van de uitgebreide publiciteitscampagnes die door hun producenten wereldwijd in gang werden gezet. Grote Amerikaanse producenten als MGM, Paramount en RKO verspreidden regelmatig nieuws en roddels over hun sterren, niet alleen in programmaboekjes, maar ook in (film)magazines. Deze tijdschriften kregen de informatie gratis aangeleverd, inclusief beeldmateriaal.
Reclameadvies
Nederlandse exploitanten kregen destijds speciale folders toegestuurd waarin werd uitgelegd hoe zij reclame moesten maken voor hun films. Zo gaf de distributeur van de film Suikerfreule, Tobis Filmdistributie, in een speciaal hiervoor gemaakte folder aan hoe de film ‘gebracht’ moest worden en welke slagzinnen gebruikt konden worden als voorproefje op de campagne. Ook werden de exploitanten verzocht de twee artikelen uit de folder kort voor de première aan de pers te sturen.
Brochures van de zogeheten Jordaanfilms uit die tijd – onder meer De Jantjes en Bleeke Bet – bevatten naast visuele en tekstuele informatie over inhoud, cast en crew ook teksten van de liedjes uit deze films.
Met het oog op de buitenlandse markt werden sommige brochures ook in vreemde talen gedrukt. Zo zijn de teksten in de fraai vormgegeven brochure van de film Terra nova opgesteld in het Nederlands, Duits en Engels. Voor de film Dood water, die op het filmfestival van Venetië werd bekroond, bestonden brochures in het Nederlands, Italiaans en Deens.